Dag van de diëtist


Op 19 september is het de dag van de diëtist. De diëtisten bij Proteion begeleiden bewoners en cliënten waar nodig naar een gezonder eetpatroon. Ze zijn onder andere betrokken bij de revalidatie, thuiszorg en de bewoners in onze zorgcentra. Joyce Bisschops, diëtist bij zorgcentrum de Kreppel in Heythuysen, neemt je in dit verhaal een dagje mee in haar werk.

08:30 – Gesprekken voorbereiden

“Mijn dag begint met het checken van mijn mail en agenda. Als diëtist heb ik verschillende cliënten met uiteenlopende hulpvragen. Ik krijg regelmatig aanvragen binnen via artsen of andere behandelaars om eens te kijken naar het dieet van bewoners en cliënten. Iedere hulpvraag vraagt weer om een andere aanpak. Dat maakt mijn baan extra uitdagend!”

10:00 – Evaluatie en bespreking met alle disciplines 

“Wekelijks komen alle specialisten samen, zoals de psycholoog, logopedist en arts, om specialistische zorgvragen te bespreken. We werken nauw samen en dat is ook nodig. Vaak heeft een cliënt een gezondheidsprobleem dat weer samenhangt met iets anders. Als iemand bijvoorbeeld te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, kan het onder andere komen door slikproblemen. Dan is het belangrijk om samen met de logopedist te kijken naar oplossingen.”

11.30 – Op bezoek bij bewoners in het zorgcentrum 

“Er staan verschillende bezoeken op de agenda vandaag, waaronder een meneer met buikklachten. Via zijn arts is een nieuwe aanvraag binnengekomen om te kijken naar zijn eetpatroon. Kleine veranderingen kunnen soms al een groot verschil maken en klachten verminderen.”

“Veel ouderen zijn gewend aan een bepaald eetpatroon. Verandering is vaak niet makkelijk, maar een aangepast dieet is in sommige situaties erg belangrijk. Met voeding valt vaak veel gezondheidswinst te behalen, bijvoorbeeld extra eiwitten na een operatie voor een sneller herstel of meer calorieën om aan te sterken. Ik vind het belangrijk dat de cliënt weet waarom iets belangrijk is en dat hij of zij achter de veranderingen staat. Juist door dit sámen te bespreken, komen we vaak tot een oplossing.”

12.30 – Dossiers bijwerken

“Ieder gesprek met bewoners en cliënten wordt gerapporteerd in zijn of haar dossier. Zo zijn collega’s, artsen en familieleden op de hoogte van gemaakte afspraken en eventuele bijzonderheden. Zo houd ik ook zelf het overzicht! Als er een aanvraag binnenkomt van een arts of een vraag van iemand uit de zorg, kunnen we dankzij de dossiers vervolgstappen bepalen.”

13.00 – Pauze

“Als diëtist ben ik veel bezig met voeding. Des te meer reden om ook zelf gezond te lunchen!”

13.30 – Cliënten van de revalidatie bezoeken

“Naast bewoners begeleid ik verschillende cliënten op de revalidatie-afdeling. Revaliderende cliënten gaan, zodra ze zich beter voelen, weer naar huis. Hier is het hele behandeltraject ook op gericht. Daarom worden op de revalidatie vaak meerdere specialisten ingeschakeld.”

“Soms kijken cliënten gek op als er ineens een diëtist mee kijkt. Vaak wordt gedacht dat diëtisten worden ingezet als iemand moet afvallen, terwijl dit zeker niet altijd het geval is! Juist dan is het leuk om mensen meer te leren over voeding en te laten zien én merken hoe voeding hen kan helpen.”

16.00 – Aandachtspunten delen met de zorgmedewerkers

“Als diëtist moet je goed kunnen samenwerken, onder andere met zorgmedewerkers. Zij zijn immers de ogen en oren van ons! Voor ik het gesprek aanga, moet ik eerst een goed beeld hebben van het eetpatroon. Daarvoor hebben we de vocht- voedingslijsten. Medewerkers in de zorg houden deze als het nodig is een paar dagen bij, zodat mijn collega’s en ik weten waarop gelet kan worden. Een goede samenwerking maakt het werk niet alleen leuker, het is ook nog eens erg belangrijk voor de bewoners!”

‘Samen bieden we de beste zorg’

“Het leuke aan diëtist zijn bij Proteion is dat je anderen door middel van goede voeding ouderen kunt helpen. Als iemand zich dan beter gaat voelen en de effecten van het aangepaste dieet merkt, geeft me dat veel voldoening en energie. Daarnaast vind ik het leuk dat ik met verschillende afdelingen samenwerk, zoals andere specialisten en de zorgmedewerkers. Samen versterken we elkaar en bieden we de beste zorg!”