‘Proteion is mijn tweede liefde’


Lambert Rutten (74) is sinds januari 2023 voorzitter van de Centrale Cliëntenraad. Als voorzitter komt hij op voor de belangen van de cliënten van Proteion. Met bijna 40 jaar ervaring in de zorg kent hij alle ins en outs van de sector. Die ervaring komt goed van pas in zijn functie.

Lambert_voorzitter_Cliëntenraad

Hart voor de zorg

“De zorg heeft altijd een plek in mijn hart gehad. Ik heb verschillende zorgopleidingen gevolgd in Nederland. Omdat ik in België ben geboren en graag in mijn geboorteland wilde wonen, ging ik op zoek naar een baan dichtbij huis. Na even zoeken kwam ik terecht bij Hornerheide, wat later zorgcentrum Proteion Hornerheide werd. Eigenlijk dacht ik dat ik er even zou werken om ervaring op te doen en daarna weer verder zou gaan. Dit bleek niet het geval te zijn. Proteion is eigenlijk mijn tweede liefde. Ik heb ruim 37 jaar, tot aan mijn pensioen, met veel plezier bij Proteion gewerkt!”

People manager

“Ik begon als leidinggevende in de zorg en eind jaren ’70 heb ik meegeholpen bij het oprichten en inrichten van de afdeling Personeelszaken bij Hornerheide. Die bestond toen nog niet. Tot aan mijn pensioen was ik directeur HRM, waarbij ik me richtte op goed werkgeverschap en de belangen van medewerkers in de intramurale sector; de zorgcentra.”

“Inmiddels ben ik bijna 10 jaar met pensioen. Ongeveer vier jaar geleden werd ik gevraagd om bij de Cliëntenraad aan te sluiten. Van het een kwam het ander. Niet lang daarna werd ik vertegenwoordiger voor de Centrale Cliëntenraad van de Thuiszorg. Sinds januari ben ik voorzitter van de Centrale Cliëntenraad. Ik ben een echte people manager. Daar waar ik me eerst inzette voor de medewerkers zet ik me nu in voor de cliënten, en dat bevalt heel erg goed!”

Oog voor de lokale cliëntenraad

“Als onafhankelijke voorzitter geef ik leiding aan de leden van de cliëntenraad. Samen kijken we naar wat er speelt onder de cliënten en welke behoeften er zoal zijn. We hebben natuurlijk een aantal pijlers, waaronder het oog voor de lokale cliëntenraad. Iedere gemeente en regio heeft namelijk weer andere belangen. Ik vind het belangrijk dat we deze niet vergeten en kijken naar wat speelt onder de cliënten in verschillende gemeenten. Daarnaast is het belangrijk om alle cliënten op gelijke manier te vertegenwoordigen en hier met een objectieve blik naar te kijken.”

Het grotere plaatje

“Door de regio-indeling is er geen aparte cliëntenraad meer voor de Thuiszorg en worden alle onderdelen samengepakt. Dit betekent dat we nu naar het grotere plaatje moeten kijken en alle onderdelen moeten meenemen. In de Thuiszorg is het contact met de cliënten lastiger. Je ziet de mensen minder vaak dan de mensen die in de zorgcentra wonen. Het is onze taak om de belangen van alle cliënten, zowel in de zorgcentra als van de thuiszorg, helder te krijgen en te behartigen.”