MiMakkusmethodiek helpt zorgmedewerkers écht contact maken


Wie voor het eerst een miMakker ziet, denkt misschien aan een clown. Maar zo noemen Rob van Soest en Jeroen Poels zichzelf liever niet. “Wij zijn geen clowns die een act opvoeren”, zegt Rob. “We zijn contact¬experts. We maken op een zachte, rustige manier contact met bewoners die zelf moeilijk kunnen praten of begrijpen. Denk hierbij aan mensen met dementie. Binnen Proteion loopt nu een proef met de miMakkusmethodiek.”

Wie zijn de miMakkers?

Jeroen en Rob zijn miMakkers bij Proteion. Ze dragen kleurrijke kleding en een rode neus, maar het belangrijkste is hun lichaamstaal: gezichtsuitdrukking, ademhaling, aanraking en stilte. Ze kijken, luisteren, voelen en stemmen af op het moment. Ze gaan nooit zomaar een huiskamer in. Eerst kijken ze rond, proeven de sfeer, voelen of het rustig of onrustig is. Pas als het goed voelt, maken ze contact. “De bewoner heeft de regie”, zegt Jeroen. “Als iemand niet wil, dringen wij niet aan. We respecteren dat.”

Wat levert dat op?

Contact met een miMakker lijkt soms oppervlakkig. Een blik, een hand, een glimlach. Maar voor bewoners kan het groots zijn. Ze voelen zich gezien, begrepen en gerustgesteld. Dat geeft soms zelfs een glimlach of ontspanning waar dat eerst niet lukte.

Een voorbeeld: Rob vertelt over een bewoner die boos stond te schoppen tegen de deur. Drie collega’s probeerden hem rustig mee te nemen, maar hij bleef boos. Rob ging naast hem staan, spiegelde zijn bewegingen en boosheid. Binnen een minuut keek de man hem aan en zei: “Ja jong, die deur gaat toch niet open.” Samen gingen ze koffie drinken. “Door mee te gaan in zijn emotie, kwam er verbinding”, zegt Rob. “En toen kon er rust komen.”

Mimakkers Rob (l) en Jeroen (r) leren zorgteams de MiMakkusmethodiek

De miMakkusmethodiek

Achter het werk van Jeroen en Rob zit een duidelijke methodiek. Ze werken met vier kernwaarden:

Het hier en nu: even stilstaan bij jezelf voor je binnenkomt.
Rust: niet met je hoofd al bij de volgende taak zijn.
Contact met aandacht: eerst contact maken, dan pas iets doen.
Een onderzoekende houding: elke bewoner is anders, elke dag opnieuw.

Deze aanpak sluit aan bij de kernwaarden van Proteion en bij persoonsgerichte zorg. Inmiddels geven Rob en Jeroen ook trainingen aan zorgteams. In vijf dagdelen leren zij zorgmedewerkers in een prettig tempo te werken, beter af te stemmen en bewuster contact te maken. Dat levert vaak meer werkplezier op, minder stress en beter contact met bewoners.

Ook voor mantelzorgers en vrijwilligers

Proteion kijkt ook hoe de methodiek kan worden gedeeld met mantelzorgers en vrijwilligers, via korte trainingen en workshops. “We willen dat iedereen dezelfde taal spreekt”, zegt Jeroen. “Zodat ook een vrijwilliger die een bewoner ophaalt voor de fysio eerst even stilstaat, contact maakt en kijkt: wat heeft deze persoon nú nodig?”

Toekomstmuziek

Op dit moment zijn er twee miMakkers binnen Proteion, maar de wens is om dit aantal uit te breiden. Ook wordt onderzocht wat de trainingen opleveren. De eerste reacties zijn positief: medewerkers ervaren meer rust, meer bewustzijn en meer echt contact. “Het mooiste is dat het bewoners raakt”, zegt Rob. “Maar ook dat medewerkers zeggen: ik kijk nu anders. Ik zie de mens weer.”

Wil jij ook werken met ouderen en écht verschil maken? Bekijk onze vacatures: .