Complimentenkaartjes: een gewoon bijzonder idee!


Julia van Horne, verzorgende in de wijk (regio Peel en Maas), kwam met het gewoon bijzondere idee om complimentenkaartjes te laten maken. Collega’s kunnen hier een compliment op schrijven en deze in elkaars postvak leggen. In dit verhaal vertelt Julia over het belang van het geven van complimenten en hoe dit bijdraagt aan een fijne werksfeer.

Uitdaging voor wijkteams

Julia: “Ik werk inmiddels al 30 jaar in de zorg, waarvan 8 jaar bij Proteion, waar ik zowel in het wijkteam als in het zorgcentrum heb gewerkt. Ongeveer 4 jaar geleden ben ik in het wijkteam van de regio Peel en Maas gaan werken. Dat zelfstandige sprak mij ontzettend aan, net als de persoonlijke band die je creëert met cliënten die je thuis bezoekt.”

“Ik heb ook een tijd bij zorgcentrum Proteion De Kreppel in Heythuysen op de PG-afdeling gewerkt. In het zorgcentrum zie je je collega’s veel vaker en is het makkelijker om een compliment te geven of om even samen te kletsen. In de thuiszorg zie je elkaar veel minder. Met name nu de technologie grote ontwikkelingen door heeft gemaakt. Toen ik begon, hadden we nog geen tablets en maakten we nauwelijks gebruik van de telefoon. Alle informatie stond toen nog in klappers en je had vaker een-op-een contact met je collega’s. Nu zie je elkaar gemiddeld één keer per maand tijdens de vaste team-overleggen. Je kunt natuurlijk altijd naar kantoor komen, gewoon voor de gezelligheid of om cliënt-gerelateerde zaken te bespreken, maar dit is op eigen initiatief. Hoewel die zelfstandigheid mij goed bevalt, vind ik het wel belangrijk om je collega’s te leren kennen en als team een band op te bouwen.”

Klein gebaar, groot verschil

“Uit het medewerkerstevredenheid-onderzoek bleek dat andere collega’s het team en de werksfeer ook belangrijk vinden. Daarom heb ik samen met mijn leidinggevende Kim Smedts en de rest van het team gekeken naar manieren om de teamband te creëren en te versterken. Zo kwam ik op het idee om complimentenkaartjes te laten maken die collega’s aan elkaar kunnen geven. Hier kan een persoonlijke boodschap op worden geschreven. Zo’n klein gebaar maakt een groot verschil. Je bezorgt iemand toch een fijne dag en een glimlach. Dat stukje waardering is onmisbaar, zowel in de zorgcentra als in de thuiszorg.”

Elkaar beter leren kennen

“Naast de complimentenkaartjes hebben we nog een aantal andere dingen als team bedacht. Sinds kort heeft bijvoorbeeld iedere collega in ons team een eigen postvak waar nieuws in kan worden gelegd of waar de complimentenkaartjes in gestopt kunnen worden. We hebben ook een WhatsApp-groep die alleen bedoeld is voor de niet werk-gerelateerde onderwerpen. Daar kunnen collega’s leuke dingen in delen, zoals laatst het vieren van carnaval of een ander leuk moment dat ze graag willen delen met de rest van het team. Je leert elkaar op deze manier toch beter kennen. Dat maakt het werk een stuk leuker, wat ook weer een mooi effect heeft op de cliënten die we dag in dag uit bezoeken!”

Wie zet jij vandaag in het zonnetje? Geef een ander vaker een compliment en maak iemands dag gewoon bijzonder!