
Steeds meer mensen hebben zorg nodig, terwijl het aantal zorgmedewerkers afneemt. Deze uitdaging vraagt om een nieuwe aanpak om goede zorg te kunnen blijven bieden. Bij Proteion lossen we dat niet op vanachter een bureau, maar samen met de mensen die dagelijks in de zorg werken, zoals wijkverpleegkundige Rebecca Bruls. Zij ziet hoe cliënten vaak meer zelf kunnen dan ze denken en hoe slimme initiatieven, zoals een thuiszorgpoli, écht het verschil maken.
“Waar het om gaat is dat de juiste medewerker, op de juiste plek, de juiste zorg biedt,” vertelt Rebecca. “Daarbij staat de zelfredzaamheid van cliënten voorop. Samen kijken we naar wat iemand zelf kan en welke hulpmiddelen daarbij helpen. Ook betrekken we de mensen om hen heen, zodat zij kunnen bijdragen aan die zelfstandigheid. Dan blijft er ruimte over voor professionals om zorg te bieden aan andere cliënten. Zo kan een (wijk)verpleegkundige zich richten op ingewikkeldere situaties, zoals zorg waardoor mensen sneller uit het ziekenhuis naar huis kunnen.”
“Waar het kan, leer ik de cliënt of de mantelzorger bepaalde zorgtaken zelf te doen, zoals het aansluiten van antibiotica. Dit kost tijd, maar daarna heeft de cliënt minder thuiszorg nodig eventuele bijzonderheden bij mijn cliënten. Ik zie ze wekelijks en ben voor hen het vaste aanspreekpunt. Daardoor ontstaat er een band. Met kerst krijgen ze een kaartje van Proteion, die ik zelf invul en persoonlijk kom brengen. Ik merk dat dit enorm gewaardeerd wordt. Het zijn juist de kleine dingen die mijn werk bijzonder maken.”
“De weg die we zijn ingeslagen, is niet zomaar bedacht. Proteion heeft alle thuiszorgmedewerkers meegenomen in de ontwikkelingen. We hebben samen nagedacht over efficiëntere zorg en zijn uitgedaagd om anders te kijken naar hulpvragen van cliënten. Er is goed naar ons geluisterd. Ik vond het ontzettend fijn om zo betrokken te worden.”
“Een van de ideeën die daaruit voortkwamen, was de thuiszorgpoli. Samen met twee collega’s ben ik hiermee in het voorjaar van 2025 gestart in het centrum van Roermond, tegenover het Laurentius Ziekenhuis. Veel cliënten die ondersteuning en zorg thuis ontvangen, zijn nog mobiel. We houden ze op de been door ze voortaan te vragen om naar ons toe te komen. Het zorgt ervoor dat er ruimte vrijkomt, waardoor we weer nieuwe zorgvragen kunnen aannemen. Ook zorgt het voor een soepelere doorstroom vanuit het ziekenhuis. Tegelijk haalt het de druk van ons werk af.”
“Cliënten zijn enthousiast over de thuiszorgpoli. Zij hoeven niet meer op ons te wachten voordat ze bijvoorbeeld naar hun werk of dagbesteding gaan. Vaak wordt een bezoek aan de thuiszorgpoli gecombineerd met een boodschap of een ziekenhuisafspraak. We willen de poli in het hele werkgebied van Proteion uitrollen. De toekomst van thuiszorg? Die maken we samen. En als het aan mij ligt, blijft de cliënt daarin altijd centraal staan!” Aldus Rebecca Bruls.
Voor vragen kun je contact opnemen met Rebecca Bruls via rebeccabruls@proteion.nl.