miMakkers – Belevenistafel


De lockdown-periodes dwongen onze miMakkers om creatief te zijn. Omdat ze niet in de huiskamers konden komen, speelden ze voor het raam of op anderhalve meter afstand met mondkapjes. Niet ideaal, maar beter dan niets. De beperkingen maakten onze miMakkers creatief. Binnenkort komt hun innovatief menu voor de Belevenistafel op de markt!

”Dichtbij komen, dat is letterlijk én figuurlijk de kern van miMakkus. We spiegelen, observeren, volgen, fragmenteren. Dat is lastig als je vanuit afstand moet spelen”, vertelt Rob van Soest. Rob is samen met Jeroen Poels – en tot voor kort Kim Stollman – miMakker bij Proteion. Jeroen: ”Corona dwong ons om te kijken wat er nog wél mogelijk was. Het was de Belevenistafel die ons triggerde.” Rob: ”Een aantal zorgcentra van Proteion hebben die Belevenistafel. Misschien zouden we via die weg contact kunnen maken met de bewoners? Als snel werden we razend enthousiast.”

Menu Belevenistafel

Naasten voelen zich dankzij het menu vaak nuttiger en minder onthand.

‘Gaan we doen’

Het enthousiasme van de drie miMakkers werkt aanstekelijk. Proteion gaf hen de ruimte om met hun plan aan de slag te gaan. Softwareproducent Onwijs, het bedrijf achter de Belevenistafel, zag het idee na een eerste bezoek van Rob meteen zitten. Rob: ”Gaan we doen’, wat hun reactie nadat ik ons plan voor een speciaal menu had gepresenteerd.”

Naasten voelen zich nuttiger

Jeroen: ”Het leuke van de Belevenistafel is dat er heel veel kan. In het menu zit bijvoorbeeld een luisteronderdeel; een jukebox met ouderwetse liedjes of een tekenmenu met digitale kleurplaten van de miMakkers van Proteion.

Ook het ‘spiegelonderdeel’ van het menu is voor ons heel bijzonder. Het gaat er immers om dat spiegelen – contact maken – via de Belevenistafel mogelijk is zonder dat er een miMakker aanwezig is. Ook Zorgmedewerkers, mantelzorgers en vrijwilligers kunnen via het menu op de Belevenistafel contact maken. En dat is heel fijn. Want als taal niet meer vanzelfsprekend is, is dat niet gemakkelijk. Naasten voelen zich dankzij het menu vaak nuttiger en minder onthand. En voor collega’s is het een mooie vorm van persoonsgerichte zorg waarbij het contact van ‘hart tot hart’ centraal staat.”

‘We zijn het gezicht van het menu’

Op 12 november werd het miMakkus menu samen met Onwijs gepresenteerd tijdens de Genootschapsdag van miMakkus. Rob: ”Het is geweldig dat het menu na al dat werk nu echt gerealiseerd is” Jeroen: ”Ja, en het is echt leuk dat wij als miMakkers het gezicht zijn van dit bijzondere menu. Na de software-update in december vind je het menu met onze koppies terug in het hoofdmenu van ruim duizend Belevenistafels in Nederland én Vlaanderen.”