5 vragen over… thuishulp


Soms lukt het niet meer om alle taken in het huishouden zelf te doen. Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk of langdurig ziek bent, of omdat u minder goed kunt bewegen door het ouder worden. Dan is huishoudelijke zorg of thuishulp van Proteion Schoon een uitkomst. Dit kan spannend zijn, want hij of zij komt wel bij u thuis. Wat kunt u allemaal verwachten? In ‘5 vragen over…’ gaan we dieper in op de ondersteuning die de thuishulp biedt.

1. Voor wie is thuishulp? 

Thuishulp is voor iedereen die hulp bij het huishouden nodig heeft. Van jong tot oud, met uiteenlopende zorgvragen. Meestal zien wij ouderen die ondersteuning nodig hebben bij het huishouden, zodat zij zo aangenaam mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De thuishulp neemt hierbij graag de lasten van de mantelzorger over. Maar ook na een operatie of tijdens een revalidatietraject kunnen cliënten soms een steuntje in de rug gebruiken. Of neem het voorbeeld van de jonge moeder die tijdens een chemokuur tijdelijk de ondersteuning krijgt die ze in huis nodig heeft.

Oftewel: de mensen die thuishulp krijgen zijn heel divers. Het is daarom des te belangrijker dat de juiste hulp op de juiste plek terecht komt. We kijken hierbij niet alleen naar de achtergrond van de cliënt, maar ook naar die van onze medewerkers. Heeft de cliënt bijvoorbeeld een huisdier? Dan proberen we te zorgen voor een dierenvriend als thuishulp. Dat werkt wel zo fijn.

Foto kopje koffie drinken thuishulp Proteion Schoon
Het kan best spannend zijn om een ‘vreemde’ in huis te hebben. Dan is het prettig om elkaar eerst goed te leren kennen.

2. Welke ondersteuning en hulp biedt de huishoudelijke hulp?

Natuurlijk neemt de thuishulp huishoudelijke taken op zich, zoals het doen van de was, stofzuigen en ramen lappen. Sleutelwoorden hierbij zijn ‘schoon’ en ‘leefbaar’. Maar huishoudelijke zorg gaat niet enkel over schoonmaken. We bieden ook hulp bij het organiseren van de huishoudelijke taken. Bijvoorbeeld als de cliënt het huishouden niet goed meer kan overzien of kampt met verzameldrang. Samen met de cliënt en de verzorging maken we dan een passend plan, waarbij we inspelen op de behoeften en wensen van de cliënt. Onze basis is dat de cliënt in een prettig huis woont, dat (komt ‘ie weer) schoon en leefbaar is.

En als de cliënt het wil en in staat is, werken we samen. Door te snel alle taken over te nemen verliest de cliënt namelijk een stukje zelfstandigheid. We kijken daarom heel goed wat iemand nog wél kan. Zo kan het voorkomen dat een oudere dame op ooghoogte de kastjes sopt en de thuishulp op de knieën de plinten boent. Onze relatiemanager Elles merkt wat dit doet met het zelfvertrouwen van de cliënt.

“De zelfredzaamheid dat dit meebrengt, geeft echt een kick. Voor de cliënt, maar zeker ook voor de thuishulp!”

3. Wat is het verschil tussen een schoonmaker en een thuishulp?

Zoals hierboven al even aangestipt, gaat thuishulp niet alleen over schoonmaken. Wij merken dat de cliënt en hun vaste hulp snel een band opbouwen. Het is soms makkelijker om tegen de thuishulp het hart te luchten dan bij de eigen zoon of dochter. En misschien klinkt dit als een open deur, maar de thuishulp heeft écht een zorghart. Dit betekent luisteren als de cliënt dit wenst, en actie ondernemen wanneer dit nodig is. Zorgen en problemen worden zo vaak op tijd gesignaleerd. Is de koelkast nog gevuld? Bemerken we toenemende eenzaamheid? Heeft meneer wel schone kleding aan, de wasmand is immers leeg? En loopt het contact tussen de familie en mevrouw nog soepel?

Als het nodig is kaarten we deze veranderingen aan, bijvoorbeeld bij de mantelzorger, de huisarts of de collega’s van het wijkteam van Proteion dat langskomt voor de thuiszorg. Vaak geeft de thuishulp de mantelzorgers ook tips en adviezen die hen helpen in het verdere proces. De zorgwereld kent immers vele mogelijkheden en routes, en kan daarom best ingewikkeld zijn. Elles geeft aan dat de thuishulp daarmee een grote verantwoordelijk heeft:

“Onze medewerkers zetten zich met hart en ziel in. Het werken als thuishulp voegt echt wat toe en is zo heel bijzonder en waardevol.”

4. Hoe ziet een bezoek eruit?

Heel simpel: dit verschilt per cliënt. We passen ons zoveel mogelijk aan. Sommige mensen hebben behoefte aan sociaal contact. Die vinden het praatje en het kopje koffie veel belangrijker dan de huishoudelijke taken. Anderen willen liever rust en daar gaan we gewoon lekker aan de slag. Maar in beide situaties zorgen we natuurlijk voor een schoon en leefbaar huis. Hoe vaker de thuishulp komt, hoe bekender de werkzaamheden worden. De cliënt mág de thuishulp aan het werk zetten, maar dit hoeft zeker niet. Wij weten precies wat we moeten doen en wat nodig is. De thuishulp kan zo heel zelfstandig aan het werk. Aanpakken!

Foto van thuishulp die ramen lapt Proteion Schoon

5. Ik krijg binnenkort thuishulp, wat kan ik die eerste periode verwachten?

We nemen met de cliënt contact op over zijn of haar persoonlijke situatie. We krijgen zo een indruk van de woning, bespreken bijzonderheden en proberen de cliënt zo goed mogelijk te leren kennen. Op basis van deze eerste kennismaking kijken we verder. We zorgen dat onze medewerkers op de goede plek komen te werken, zodat cliënt én medewerker tevreden zijn. We hebben aandacht voor een goede match. Het voorbeeld met de cliënt die een hond heeft en de dierenvriend als thuishulp is één van velen.

Samen maken we een afspraak voor het eerste bezoek van de thuishulp bij de cliënt. Tijdens dit eerste bezoek ligt de nadruk op kennismaken. Het is immers een spannend moment voor iemand om een thuishulp in zijn eigen woning te ontvangen. Ook bespreken we de wensen van de cliënt en maken we een plan. Vaak beginnen we meteen al met een stukje schoonmaakwerk. De prioriteit is echter vertrouwd met elkaar raken. Want een verzorgd en schoon huis is waar we voor gaan, maar de gewoon bijzondere band tussen de cliënt en de thuishulp is onze kers op de taart.

Benieuwd wat de thuishulp allemaal voor u kan betekenen? Kijk voor meer informatie op www.proteion.nl/schoon.